maandag 29 november 2010

Aidan en Peet geven visite-kaartje af bij Kanonniersvereniging.

Vandaag hebben Aidan en ik als gastschutters meegedaan aan de 'Zalm' kanon-wedstrijd; de afsluitende wedstrijd van de NKV; de Nederlandse Kanonniers Vereniging, de tegenhanger van mijn 'eigen' kanonniers vereniging Het Zuiden.
Net als vorig jaar organiseerden hun weer een winter-wedstrijd op de overdekte én verwarmde schietbaan van Amersfoort. Superaccomodatie.


Vanmorgen dus érg vroeg opgestaan, kanon en spullen ingeladen en Aidan, die het ook al erg vroeg vond ;o) opgepikt. Gelukkig waren de wegen goed te berijden ondanks de vorst; dik uur later waren we in Amersfoort.
Kanon in elkaar gezet en naar binnen; de warmte in; lekker. Dacht dat we al aan de late kant waren maar men had tijd genoeg; op ons gemak ingeschreven, ik voor de 50m en 25m wedstrijd en Aidan voor de 25m omdat hij nog nooit 50m geschoten had. Hij had trouwens zowieso nog nooit een echte wedstrijd geschoten; wel trainings-series geschoten op 25m maar dit zou toch wat anders (serieuzer) worden. Kregen meteen bij het inschrijven elk een bonnetje voor een gratis broodje versgerookte zalm, later op de dag (de rookkast was al in volle gang gezet)


Pas om 12 uur of zo kon ik beginnen (in de 3e serie) aan mijn 50m wedstrijd. Begon al slecht; meteen bleek bij het richten dat ik niet laag genoeg kon met de loop, die dus het hout van het afuit raakte..... Bleek dat de kaarten hier behoorlijk laag hingen. Paniek.....
Gelukkig bleek ons kistje met kanonskogels en kruit net hoog genoeg om de zaak te redden; dus dat maar snel onder de achterkant van het kanon gelegd... pffff.. das geen goed begin...
Omdat ik na het NK een nieuwe korrel had gemaakt én deze nog niet getest had op 50m was het een beetje gissen hoe te richten. Eerste schot was dan ook een magere 5, buiten het zwart van de kaart dus. Balen. Volgende schoten gingen beter; een 10 (de eerste van de dag en die kreeg dus meteen alle aandacht van de anderen) nog een 10 (weer extra vermeld door de wedstrijdleider) ;o) en een 7; totaal 32.
Bleek dat ik daarmee 2e was op de 50m; niet slecht.


Daarna was het tijd voor een korte pauze... tenminste... dat was de bedoeling. Schijnbaar ging het roken van de verse zalm buiten in de vrieskou toch wat langzamer dan vorig jaar toen de kast binnen stond. Nu kregen we pas na ruim een uur (Aidan, die zalm niet lekker vind had inmiddels al een broodje met sateh op) onze broodjes zalm. Jammer genoeg waren die koud; vorig jaar heerlijk warm. Helaas.

Het werd hoog tijd voor weer wat kanon-aktie... duurde wel lang allemaal. ;o)
Gelukkig moest ik meteen in de eerste serie van de 25m wedstrijd schieten. Eerste schot.... rechtsonder, 2e schot; linksboven.... ik snapte er niks van.... Bleek dat ik met onze baankijker op de kaart van mijn buurman had zitten kijken. Stom.
Achteraf dus toch nog enkele 10-en gescoord; totaal 37 points. Niet slecht. Misschien kon ik deze wedstrijd wel winnen.
Om Aidan aan de nieuwe korrel te laten wennen heb ik hem na het richten steeds effe laten kijken hoe ik het kanon gericht had; zo kreeg ie een idee van de afstelling van de nieuwe korrel want daar had ie nog nooit mee geschoten.


Kanon kon na mijn serie mooi blijven staan; Aidan's beurt.
Zag wel aan hem dat een echte wedstrijd toch wat anders was dan zomaar wat trainen. Heb hem wat gerustgesteld en toen hij eenmaal aan het poetsen. laden en richten was, was alle druk weer vergeten en was ie geconcentreerd bezig.
Toen de rook van zijn eerste schot optrok stond ie al achter de baankijker; proberend door de rookflarden zijn kaart (en score) te zien.....
Ik zag een smile op zijn gezicht verschijnen.. een dikke vette 10 had ie geschoten. Volgde nog een 9 en nog een 9 en toen moest de wedstrijdleider Aidans kaart repareren omdat het hele hart (rond de 10) eruitgeschoten was en een volgende 9 of 10 niet te registreren zou zijn.
Inmiddels had ik al gezegd (zodat iedereen het kon horen) dat als ie beter schoot dan ik, hij naar huis moest lopen....(iedereen lachen) maar dat maakte hem schijnbaar niks uit..... laatste schot.... WEER een 10......
Score; 10, 9, 9, 10; totaal een onwaarschijnlijke 38 punten.... en meteen het einde van mijn illusie om de 25m wedstrijd te winnen..... ;o) Geen probleem.... beter door je eigen maatje met je eigen kanon verslagen worden dan door een ander.



Natuurlijk wilde Aidan zijn mooie kaart meenemen... maar dat kon niet; het telburo had die natuurlijk nodig om de score te tellen en eventueele na-controle. Tja.... zo gaat dat bij echte wedstrijden.

Terwijl de laatste serie 25m begon hebben wij het kanon en de spullen in de auto gezet en toen weer snel naar binnen; buiten bleek het toch wel ERG koud te zijn... brrrrr....
Een van de schutters van de laatste serie bleek ook erg goed op dreef; we zagen dat ook zijn kaart al gerepareerd was... geen goed teken. Zou die nog roet in het (Aidan's) eten gooien er beter scoren? Toch maar effe scherp blijven volgen...
Na het laatste schot mochten we gaan kijken bij de kaarten en al snel zagen dat het close zou worden. Punten werden genoteerd door de wedstrijdleider... ook 38 punten.. net als Aidan. Gedeelde eerste plaats dus. En dat op zijn allereerste wedstrijd met een nieuwe korrel waar ie nog nooit mee gericht had op het kanon; VET!!

Na wat mee opgeruimd te hebben vond ik het toch wel belangrijk om de prijsuitreiking mee te maken; ook al omdat de voorzitter ons tussen de middag al voorzichtig was komen vertellen dat gastschutters niet in aanmerking kwamen voor de hoofdprijs; een hele gerookte zalm. Als we niks konden winnen zouden ze in ieder geval kunnen zien wie nou écht gewonnen hadden. ;o)

Duurde effe voordat alle scores verwerkt waren en enkele kaarten weer opnieuw bekeken (ook die van Aidan die ik inmiddels al wel voor hem had geregeld) maar eindelijk kwam dan toch de voorzitter met de uitslag.

Uiteindelijk was ik 2e op de 50m en 3e op de 25m. Aidan gedeeld eerste op de 25m. Klasse en veel aplaus vor hem bij de prijsuitreiking.
In de overall-uitslag (25m en 50m gecombineerd) bleek ik (tot mijn verrassing) toch gedeeld 1e te zijn. Wat een succes voor ons 'team'.

Terugkijkend was het een super-dag.
  • Ik schoot de enige twee 10-en op de 50m.
  • Dit was Aidan's allereerste echte kanon-wedstrijd en nog wel op een binnenbaan ook en tegen alleen maar ervaren kanonniers.
  • Bij het NK (ned kampioenschap) van September j.l. werd iemand 25m kampioen met 37 punten... Aidan's score was 38 punten.... 1 meer dan de Ned kampioen 2010 dus... COOL.
  • Ikzelf evenaarde op de 25m én de 50m de scores van de Ned. Kampioenen 2010 op die afstanden; 37 en 32 punten en verbeterde dus mijn NK scores (vooral op de 50m) flink.
  • Aidan schoot het hoogste aantal punten wat we tot nu toe met dit kanon gehaald hebben op de 25m en ik op de 50m.

Dus; geen zalm voor ons.... maar wél de eer..... en dat is het belangrijkste. :o)

4 opmerkingen:

Claudje zei

wauuuuuw, zie mn mop daar eens zo tussen staan! Amazing! Trots trots trots ben ik. EN wat zullen jullie genoten hebben samen! Wat heb je het weer leuk geschreven Peet. Fijn dat je Aidan meeneemt en nog fijner dat Aidan het zo naar zijn zin heeft! En dat jij er ook zo van kunt genieten!
Fijne maandag.
Gr. Claudia

Claudje zei

te snel op verzenden gedrukt ;)...
Toch maar een brilletje Peet denk..... kaart van de buurman.... whahahaha.

Mieke zei

Gaaf stukje!!Die Aidan, haha..

Peet zei

Ja leuk he? Echt gaaf hoe het met hem ging... we hebben echt een erg leuke dag gehad.... ook al kregen we geen prijs. :o)

'k Was ook érg trots op hem en hij heeft zondag weer veel geleerd op allerlei vlakken; top

Maaruhhh... brilletje.... voorlopig won ik zónder toch nog het over-all klassement haha