dinsdag 28 september 2010

NK Kanon 2010

Afgelopen zondag werd op de banen van HSV De Helm in Helmond weer het officiele Ned. Kampioenschap Kanonschieten georganiseerd door de KNSA. Dit werd de 2e keer dat ik meedeed.
Jammer genoeg kon Aidan niet mee... zonde want we hebben toch samen het hele jaar getraind met het Kanon. We zijn zelfs zo'n goed team bij het Kanonschieten dat ik zondag af en toe echt moest nadenken wat de volgende stap was en daarna soms nóg een keer terug moest lopen naar mijn spullen omdat ik weer wat vergeten was. (en vooraf zelfs flink moest nadenken hoe het kanon in elkaar gezet moest worden) :o)
Gelukkig hoefde ik niet helemaal allleen; mijn moeder was nu met me mee.

Ondanks de slechte weersverwachting was de opkomst goed; 25 kanonnen waren aanwezig. Het bleef de hele dag droog en de middag werd zelfs lekker in het zonnetje doorgebracht. Gelukkig maar want toen schoten we de 50m series... en dat is in Helmomd (i.t.t het 25m schietpunt) níet overdekt.....
Waren om 11u op de baan waar eerst de 25m (Karttouw) series geschoten werden. Ik zat in de 3e (laatste serie).

Was toch wat meer gespannen dan normaal; ik had de laatste trainingssessies mijn kanon goed aan het schieten maar veel 'vreemde' schutters om je heen en de wetenschap dat de 2x 22e plaats op het 2009 NK verbeterd MOEST worden maakten dat ik niet écht relaxt aan de vuurlinie stond.....


Maar toen eenmaal de eerste commando's; "U kunt poetsen én laden" klonken was alles weer vergeten. Geconcentreerd de loop doorgehaald, kruit gevuld en kanonskogel gezet en plat op mijn buik achter het kanon gericht.
Eerste schot was...... een 7.... een miezerige, tegenvallende 7. Wel in het zwart (dat lukte ook niet iedereen) maar dat gaat de laatste tijd zowieso moeiteloos.
Ik wist meteen dat dit slecht nieuws betekende..... later bleek dat deze 7 me een grote kans op het NK kostte......
Na de 7 kwam een 10, een 9 en nog een 10..... 36 points voor het mooiste kanon... (maar daar kreeg je geen punten voor...)

Bij de prijsuitreiking bleek de winares 37 punten te hebben met 10, 10, 9, 8..... (ik had dus 10, 10, 9, 7)
Uiteindelijk was ik nu 5e. Nog goed en ben er ook wel érg tevreden mee; heb véél ervaren kannoniers achter me gelaten en mijn prestatie van vorig jaar rechtgezet.
 

Mijn moeder had het goed naar haar zin; kon lekker op d'r gemakje ziten en tussen de middag hebben we lekker relaxt in de camper (want die had ik meegenomen ivm het slechte weer en dus drukte in de kantine) gegeten en een bakje koffie gedronken. Opvallend weer veel mensen die met haar een praatje kwamen maken; ze voelde zich meteen goed thuis; Leuk. :o)


De 50m wedstrijd ging matig.
Had de laatste tijd weinig moeite om alle 4 de kogels in het zwart te krijgen en verwachtte (zeker na het zien van de vele schoten in het 'wit' bij de voorgaande series) toch wel veel van mijn wedstrijd.
Meteen na mijn eerste schot stond ik weer met beide beentjes op de grond..... een 4... dik in het wit rechterkant kaart. Hoogte was goed, dus volgende schot beetje naar links bijgericht..... een 7 rechts in het zwart.
3e schot; een mooie 9, iets links van het midden. 4e Schot precies hetzelfde gericht.... een 4... links in het wit. Inslagen liepen dus van rechts naar links over het bord.

In tegenstelling tot het 25m schietpunt is de ondergrond op 50m niet van beton maar zand en gras. Mijn kanon stond met het rechterwiel op een strook gras maar het linker wiel stond in het zand. Dat zand was door de kanonnen van de 2 vorige series al flink omgeploegd. Heb nog gekeken of ik het wat kon opschuiven maar dat ging niet. Achteraf gezien had ik gewoon íets móeten proberen. Na het 4e schot stond mijn kanon overduidelijk scheef. Eigen schuld dus; weer wat geleerd.


Bij de prijsuitreiking viel de 'schade' nog mee; was toch nog 9e geworden.
Al met al was het een tof dagje; lekker weer, veel kanonnen gezien/gehoord én geroken , veel mensen gesproken waarvan ik er veel maar 1 of 2x per jaar zie en mijn resultaat van vorig jaar dik verbeterd met een top5 en een top 10 finish. Jammer dat Aidan er niet bij kon zijn (en jammer dat ie niet mee mag schieten; met zijn scores tot nu toe met het kanon zou hij ook ruim in de top 10 zitten)

Had zondag 5 aktiviteiten (3x schietsport, Pitbike race en feestmiddag van mijn werk) op mijn agenda..... ben blij dat ik voor het NK kanon gekozen had.....  :o)
 
Hier de UITSLAGEN  en  hier FOTOOS van het NK

Volgend jaar maar weer proberen; ik mis de knallen, het vuur en de rook nú al.
Gelukkig hebben we nog 1 training dit jaar en hebben we een uitnodiging voor een wedstrijd van de ''andere'' Kannoniers Ver. op zak.

Geen opmerkingen: