zondag 17 mei 2009

Kapotte stukken.....

Mijn onverwachte overwinning op Veldhoven is mijn motorblok niet in de koude kleren gaan zitten...... heeft er toch wel mee geleden. :o(

Op de wedstrijddag hoorde Jos al dat het blok binnenin steeds meer herrie maakte. Dachten (hoopten) eerst dat het door de stillere uitlaat kwam waardoor we nu wél alle rammeltjes/geluiden hoorden maar dat bleek niet zo; er was écht iets te horen.
Dus afgelopen week het blok er maar eens onderuit gehaald.


Kon ik meteen effe goed checken of mijn aluminium frame nou wél of niét gescheurd was. Gelukkig nix aan de hand.
Bij het tevoorschijn komen van de zuiger bleek er wél iets aan de hand; zaten een paar lelijke vreetplekken op. Had dus tijdens de races gewoon een paar keer een klemmertje (lichte vastloper) gehad maar was elke keer weer los gekomen.
Ook ontbrak er van een van de zuigerpen-clips een oogje; afgebroken en ergens ín het blok verdwenen..... :0 Gelukkig zaten er geen krassen in de cilinder (hoewel ik nog 2 goeie cilinders, ex-Ramon#24, heb liggen als reserve).


Toen maar besloten om het hele blok open te maken; misschien had die afgebroken clip binnenin schade aangericht.
Hoewel het alweer járen geleden was dat ik een blok helemaal open maakte (mijn Yamaha FZR600R 4-cilinder was de laatste toen de versnellingsbak kapot was) leverde dit chinese YX150 blok geen problemen op.
Toevallig was Aidan weer bij ons en die kon mooi op het juiste moment effe (met een hamer) meehelpen toen een as niet door een carterhelft wilde; soms heb je net 1 hand teweinig :o)


Na inspectie van de krukas en de lagers bleek alleen het lager achter de koppeling kapot te zijn; waarschijnlijk is daar een stukje van die afgebroken clip in gekomen.
Meteen ook maar een nieuwe zuiger besteld in Amerika; speciale zuiger die bij mijn TB V2 cilinderkop hoort.
Hopelijk is alles op tijd binnen voor de volgende wedstrijd in Lelystad over 2 weken. Anders kan ik deze zuiger nog wel gebruiken; is nog wel goed genoeg voor noodgevallen :o)

Geen opmerkingen: