zondag 3 mei 2009

Druk, druk en de gevolgen...

Het was natuurlijk te verwachten, heb het de laatste weken weer net wat te druk en dan gaat het fout.
Hoewel op dit blog nog niet vermeld houden we al jááren (meer dan 30) slangen. En bijna 30 jaar kweken we er al mee.
Op het ogenblik hebben we er nog maar 6 zitten; allemaal gifslangen. En ik moet tot mijn spijt/schaamte toegeven dat ze er qua aandacht vaak bij inschieten. Verzorgen gebeurt natuurlijk wel maar slechts minimaal.

Nou had ik een maand of 2 geleden een jong vrouwtje van de (zuid-afrikaanse) Schildcobra's bij een mannetje gezet om te zien of ze wilden paren. Het mannetje wilde wel meteen maar het vrouwtje niet. Heb ze daarom de volgende dag maar weer apart gezet. Ook al omdat ik twijfelde of het vrouwtje al wel groot genoeg was. (Op de foto jonkies van een paar jaar geleden)

Vorige week meldde Mieke dat het niet fris rook op de slangenkamer (tevens sinds een jaar of 2 gedeeltelijk haar hobbykamer).
Ik had niet pas gevoerd ofzo dus een uitgekotste (halfvergane) muis kon het niet zijn. Omdat ik het (te) druk had met van-alles-en-nog-wat heb ik ook maar half gekeken of er iets vreemd aan de hand was; alle slangen leefden nog dus dat kon het ook niet zijn.
Totdat ik dus 3 dagen later nog eens alle bakken naliep; stonk toch wel flink. Blijken er in het waterbakje bij het jongen Schildcobra-vrouwtje 2 eieren te liggen..... en die lagen er al effe..... :o(
Normaal legt een slange-vrouwtje haar eieren op een vochtige warme plaats, bijvoorbeeld in een hoop rottende bladeren. In gevangenschap zorgen we er (normaal gesproken) voor dat ze een bakje krijgen met vochtige houtkrullen of vochtige afzuigkapfilters. Daarin leggen ze dan de eieren die wij dan wegnemen en uitbroeden in een broedstoof.
Bij gebrek aan een geschikte plaats is het waterbakje de beste optie voor de slang die zijn eieren toch kwijt moet.
Al met al; BALEN. Vooral door het feit dat het gewoon mijn eigen schuld is. Had voor het eerst in enkele jaren weer jonkies kunnen hebben; stom.
Heb het met (het wennen aan) de nieuwe 4-ploegendienst op mijn werk, de voorbereidingen voor het Pitbike-seizoen, het kanonschieten en mijn normale schietsport weer drukker dan ooit.
Heb zelfs vandaag de 2e Kanontrainingsochtend laten schieten; moest nodig een rustdag inlassen. :o) Gelukkig heb ik woensdag nog met mijn kanon kunnen schieten op onze verenigingsavond; moest toch effe proberen hoe het bijwerken van de loop uitgepakt had.
'k Ga vanaf nu toch wat meer tijd besteden aan mijn slangen; is al zo lang onze hobby dat het zonde is om het zo naar de knoppen te laten gaan.

Geen opmerkingen: