maandag 28 september 2009

Verslag NK Kanonschieten

Tja... graag had ik hier verteld over 'hoe goed het wel ging in Helmond'.
En inderdaad wás het wel gezellig, hadden we supergoed weer, smaakte het broodje 'Helm' weer als vanouds en had ons kanon volgens Aidan de mooist brandende lonten.

Maar toen mijn laatste lont opgebrand was, de kruitdampen opgetrokken waren en de punten geteld was de realiteit anders; het was gewoon slecht :o)
Bedoel; als je 22e wordt van de 28 deelnemers kun je er niks anders van maken.

Zo op het eerste gezicht ziet mijn scorelijstje van de 25m-wedstrijd (discipline Kartouw) er met 8, 8, 8 en een 7 niet eens zó slecht uit. Maar dat zijn maar 31 punten, van de 40 haalbare. En dan geef je toch wel érg veel toe op bijvoorbeeld de winnaar die 39 punten had. Zó hoog is het nivo op een NK dus.

Op de 50meter (discipline Bombarde) was het helemaal slecht. Eerste schot was véél te hoog en zat in de bovenrand van de kaart. 2e Schot was een 6 of 7. Beetje bijgestuurd, echter zonder resultaat; laatste 2 schoten zaten niet eens op de kaart... érg vreemd??

Kan wel aanvoeren dat het mijn eerste jaar is met het kanon en dus ook mijn eerste NK maar dat is onzin; heb deze week nog 35 punten geschoten tijdens de training. En dat onder tijdsdruk omdat de schietbaan bijna ging sluiten en met veel volk om me heen.

Denk dat ik me teveel heb laten beinvloeden door de omstandigheden vlak vóór de wedstrijd. Als het bij de races niet allemaal goed geregeld is, of niet soepel verloopt vóór de race dan rijd ik ook slechter.

Reden hier bijtijds weg om op de baan nog effe rustig de spullen (kanon, kruit, kogels, statief met baankijker enz) klaar te zetten en om wat te drinken en wat rond te kijken voordat we moesten schieten.
Door een wegafsluiting bij Best moesten we een minuut of 20 á 25 omrijden.

Was dus al haasten bij aankomst en toen we de baan op liepen leek het er (door gestress met een namenlijst en roepen; ''daar komt ie aan''), ineens op dat ze op mij stonden te wachten (omdat ze vóórliepen op het tijdschema). Moesten dus halsoverkop naar de 'vuurlinie' om op te stellen en alles klaar te zetten.

Bleek allemaal niet nodig geweest te zijn omdat een andere kanonnier nog niet aanwezig was.
Begon er ook nog een of andere kanon-oldtimer te zeuren over de losse houtblok die ik gebruik onder het staartstuk van mijn kanon; " een diskwalificatie heb je zó"....
Werd effe voor me nagevraagd bij de wedstrijdleiding; bleek gelukkig geen probleem; stond nergens in de regelementen. Maar ik baalde er wél van.

Gaandeweg de dag werd duidelijk dat deze beste man weinig vrienden gemaakt had in de loop der jaren; liep schijnbaar altíjd over de regels te zeuren. Als er al een protest zou komen zou het van hém zijn.....

Maar goed; leuke dag gehad en weer een (wedstrijd)ervaring rijker; komt allemaal goed.
Hebben dit jaar nog 1 training in Helmond (18 okt) en daarna ga ik mijn richtmiddelen aanpassen; aparte korrel voor 25 en 50m en misschien wat experimenteren met de hoeveelheid kruit (waarschijnlijk wat minder dan de 400 grain die ik nu gebruik.)

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Peet,
Wil je contact met me opnemen.
Ik ben opzoek voor een manifistatie naar een kanon. De vraag is kan jij een demenstratie kanon schieten verzorgen. Kosten worden vergoed
groet Ruud de Kloe
ruud.dekloe@upcmail.nl