zondag 6 september 2009

Kanonstraining 6-9 Helmond

Vandaag hadden we eigenlijk een Pitbikerace in Berghem. Maar omdat ik nog steeds zoveel last heb van de bult (vocht) op mijn knie én mijn enkel ook nog niet okeej is zijn we niet wezen racen. Ook het gezeik van 2 weken geleden (zie bericht hieronder) maakte dat ik me niet geroepen voelde om tóch te gaan racen om zo de SBO te steunen.

Nou was het makkelijk zat om niet te gaan racen; vandaag was er ook een kanonstraining in Helmond. Dus zijn Aidan en ik daarheen gereden vanmorgen; VROEG!!

Door een Westernweekend in Belgie waren er maar 5 kanonnen vandaag; geen probleem; het was gezellig en we hebben lekker geschoten.

Was ook een mooie kans om Aidan een serie (van 4 schoten) te laten doen. Hij heeft het al vaak genoeg gezien en meegeholpen om precies alle handelingen te kennen.

Op de eerste foto zit hij geconcentreerd de 400 grain zwartkruit (ongeveer een filmkokertje 3/4 vol) in de schep van de kruit-laadstok te schudden.


Daarna komt de loden kanonskogel (gewikkeld in een vet doekje) en die duw je met de pompstok tot achterin de loop. De houten hamer die op de grond ligt helpt om de kogel met de pompstok het eerste stuk in te rammen. :o)


Zonder richten raak je niks; dus plat op je buik achter het kanon links en rechts schuiven of de loop omhoog of omlaag draaien zoals hij op de foto nét doet. Het richten met keep/korrel is geen probleem; Aidan controleerde eerder al bij trainingen mijn instellingen en heeft de afgelopen weken flink kunnen oefenen met zijn luchtbuks.

Op de achtergrond zie je de doelen; schietkaarten die op 25m hangen.

Na het richten mogen op commando van de baancommandant (die houd de veiligheid in de gaten) de lonten geplaatst worden. Deze komen achter op het kanon in het zundgat en worden in het kruit gestoken.

Hier heeft Aidan met het lange gloeiende lont op een lange stok nét zijn lont aangestoken; het brandt binnen een seconde of 6 op tot ín het kanon en dan......... BOEM.....
Op de achtergrond hangt nog rook van het vorige kanon.

Over de resultaten zal ik het niet hebben.... niet belangrijk......
Geintje..... :o)

Aidan schoot in zijn serie alles ruim in het 'zwart' en haalde 34 punten (van de 40 haalbare); een beste prestatie.



Zelf haalde ik in mijn serie 33 punten; dit was dus meteen de laatste keer dat Aidan mee mocht haha.


Het schieten met het kanon gaat steeds beter; elke keer verbeteren we de score weer; gaat dus de goeie kant op. En we gaan de anderen ook beter kennen; gezellig. Iedereen maakt graag gebruik van onze baankijker die Aidan op het statief neerzet en stilaan horen we er bij. Onze zwarte handen werken daar wel aan mee natuurlijk; zwartkruitschutters hebben nou eenmaal altijd vette zwarte handen.

Na afloop was er natuurlijk weer het overheerlijke broodje De Helm; de inmiddels binnen het schietwereldje wereldberoemde hamburger. Lekkerrrrrrrrr.