maandag 15 september 2008

Kanonschieten

Zondag weer naar de kanon-trainings-ochtend geweest in Helmond. Eigenlijk alleen om te kijken en me voor te stellen aan de leden maar ik mocht onverwacht van iemand een serie met zijn kanon schieten; bedankt H. Tof.

Je begint met de loop door te halen met een stok met nat doekje (om schoon te maken maar ook om eventueel nog smeulende resten in de loop te doven). Dan droogmaken met een droog doekje aan de pompstok. Afgepaste hoeveelheid zwartkruit (buskruit) er in gooien met een lange smalle schep, loden kogel vooraan in de loop slaan met een kunsstof hamer en dan verder naar achter duwen/stompen met een pompstok; tot op het kruit.

Dan ga je achter het kanon liggen (op je buik) en richt hem zo goed mogelijk op de kaart die op 25 (of 50) meter afstand hangt.


Hoogte verstel je door een stelwiel onder de achterkant van de loop; links en rechts doe je door het hele kanon aan de achterkant wat te verschuiven.

Als iedereen klaar is met laden en richten mag het lont in het zundgat geplaatst worden. Daarna steekt elke kanonnier, de een na de ander, zijn lont aan met een gloeiende lont op een stok. Zo hoef je niet boven het zundgat/lont te komen; veiligheid voor alles natuurlijk.
Het resultaat; een megaknal, het kanon springt/rolt van zijn plek, een boel rook en als het goed is; een gat precies in de 10 van de kaart. :o)

Mijn eerste schot ( de eigenaar had nadat ik gericht had, effe gechecked of ie wel de goeie kant op stond) was rechtsonder in het wit; in de 5.

Schoonmaken, laden, richten en het 2e schot was al beter. Het 3e nog beter en overmoedig geworden probeerde ik wat te corrigeren naar rechts; teveel dus; het 3e schot bleef het beste.

Maaaar; gaaaaafffffff dat het was; echt heel mooi om te doen.

Ondanks dat ik de mensen nog niet (goed) ken was het heel gezellig. Veel geleerd ook.
Over 2 weken is het NK, óók in Helmond; daar ga ik zeker weer kijken.

Enne; ik weet al een kanon te staan....... (en wie me kent weet wat dat betekend) ;-)


Geen opmerkingen: